Nowacki Z., ,,Wypadki nadzwyczajne w warunkach izolacji więziennej w świetle teorii uczenia się”, Przegląd Więziennictwa Polskiego, Nr 70, Warszawa 2011.
http://sw.gov.pl/Data/Files/kunickim/pwp/pwp_70.pdf#page=55
Podstawę rozważań stanowi materiał badawczy uzyskany w wyniku badania kompletnej dokumentacji sporządzonej na okoliczność wypadków nadzwyczajnych, które miały miejsce w Zakładzie Karnym w Pińczowie w latach 2000-2009. Materiał badawczy zgromadzono w ramach przygotowania do wystąpienia na konferencji ,,Wsparcie społeczne w procesie readaptacji skazanych – oddziaływanie wobec przestępców agresywnych”, Zakopane, 14 – 16 październik 2009. Badania odnoszą się do zbiorowości składającej się z 81 osadzonych agresorów oraz 67 osadzonych poszkodowanych, którzy byli uczestnikami 67 wypadków nadzwyczajnych (a zgodnie z obecnie stosowaną terminologią – zdarzeń nadzwyczajnych). Omawiając zdarzenia nadzwyczajne, uwzględniono: rodzaj wypadków nadzwyczajnych, czas i miejsce zaistnienia, zachowania osadzonych oraz złożony kontekst sytuacyjny zdarzenia. Przeprowadzono pogłębioną analizę czynników mogących mieć wpływ na ponowne zaistnienie agresji, tj.: norm i oczekiwań społecznych, pobudzenia emocjonalnego, prowokacji oraz roli czynników osobowościowych. W pracy przedstawiono wyniki wskazujące na implikacje współwystępowania czynników nasilających występowanie agresji. Oczekiwano, że zaistnienie w określonej sytuacji większej liczby czynników nasilających zjawisko agresji, będzie w pewnym stopniu nośnikiem informacji w kwestii oceny prawdopodobieństwa zaistnienia agresywnego zachowania w przyszłości. W trakcie analizy dokumentacji wypadków nadzwyczajnych starano się poszukiwać informacji odnoszących się do sposobów uczenia się agresji (mechanizmu warunkowania instrumentalnego i/lub mechanizmu modelowania) przez jej sprawców, jak również ocenić na przygotowanej skali stopień, w jakim wymienione powyżej mechanizmy uczenia ujawniły się w poszczególnych zdarzeniach nadzwyczajnych. Autor wyraża nadzieją, że przedstawiony materiał badawczy przyczyni się do poszerzenia wiedzy w zakresie sposobów uczenia się agresji.